RADIO-TEATR
Eksperymentalny teatr radiowy, współczesne spoken word, poetyckie radiosłuchowisko, soundtrack współczesności? To wszystko próby opisania tego, co Radio Kapitał tworzyło we współpracy z Komuną Warszawa czy Staromiejskim Domem Kultury, a także z zaprzyjaźnionymi artystami i artystkami.
Pierwsze słuchowisko na antenie radia wyemitowała w 1938 roku stacja CBS. Była to adaptacja powieści H.G. Wellsa pod tytułem Wojna Światów. Muzyczne interwencje i relacja „na żywo” z lądowania Marsjan na Ziemi osadzone zostały w atmosferze społecznego niepokoju, lęku i poczucia zagrożenia bezpieczeństwa. Stanu, który współcześnie wraca, tylko w innej odsłonie – problemy ekologiczne, mowa nienawiści, prawa mniejszości narodowych, osób LGBTQ. Mierząc się z nimi, poeci, reżyserki, muzycy, aktorki i performerzy spróbują nadać nową tożsamość formie słuchowiska.
Miejscem realizacji i nagrań jest Studio Eksperymentalne Radia Kapitał, które działa jako forma stałej rezydencji w teatrze Komuna Warszawa.
Zespoły:
1. Grzegorz Jaremko, Weronika Lewandowska, Justyna Banaszczyk (FOQL), Filipka Rutkowski, Pat Dudek, Taras Gembik, Jolaś Anioł, Justyna Wasilewska, Konrad Kurowski (12.06.22)
2. Marcin Liber, Xawery Stańczyk, Robert Piernikowski, Jacek Beler (19.06.22)
3. Katarzyna Minkowska, Sara Szamot, Maria Halber, Martyna Basta, Iza Dudziak, Joanna Połeć (26.06.22)
4. Agnieszka Jakimiak, Jaś Kapela, Kuba Ziołek, Justyna Wasilewska, Janek Sobolewski (04.09.22)
5. Małgorzata Wdowik, Andrej Chadanowicz, Rafał Ryterski (11.09.22)
6. Małgorzata Wdowik, Rafał Ryterski, Weronika Murek, Joanna Wojsiat, Magdalena Kuta, Jaśmina Madej (21.12.24)
W skład zespołów kuratorskich wchodzili m.in.: Diana Krawiec (Dobromiła Dobro), Arkadiusz Gruszczyński, Grzegorz Laszuk
Identyfikacja wizualna: Michał Siciński, Grzegorz Laszuk
Projekt w 2022 r. współfinansowało m.st. Warszawa i powstał w wyniku programu partnerstwa miejskiej instytucji kultury – Staromiejskiego Domu Kultury i organizacji pozarządowej – Stowarzyszenia Radio Kapitał.
W 2024 r. projekt częściowo finansowany był ze środków Unii Europejskiej NextGenerationEU przyznawanych w ramach rządowego Krajowego Planu Odbudowy dla Kultury.
Grafika: Michał Siciński